پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی | کاهش دما و بارش باران در اواخر هفته (١٨ اردیبهشت ماه ١۴٠٣) مشهد، میزبان جشنواره ملی بانوان امدادگر و کارآفرین | تشکیل ۸ هزار هسته کارآفرینی در جمعیت هلال احمر کشور افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اردیبهشت ۱۴۰۳| معوقات حقوق و مستمری بازنشستگان خردادماه واریز می‌شود حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟ +جزئیات ابلاغیه نمایندگان کارگری: میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و حق کارگران یک دستمزد عادلانه است انگیزه قتل مرد جوان در پاتوق اجاره‌ای در مشهد فاش شد + عکس جزئیات جدید از همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته | رتبه‌بندی معلمان چه زمانی به پایان می‌رسد؟ عوامل ژنتیکی تأثیر بسزایی بر ابتلا به سرطان تخمدان دارد عرضه و فروش انواع دارو، شیرخشک، مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای خارج از داروخانه ممنوع است آیا ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟ ارزیابی تکمیلی آزمون استخدام معلم ۲میلیون تومان هزینه دارد ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ | در وعده صبحانه این ادویه پرطرفدار را مصرف کنید خشمگین نشوید؛ واقعا سکته می‌کنید! تعداد کشته‌های سیل و طوفان در برزیل به ۸۳ تن رسید (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا !
سرخط خبرها

یک راه حل طبیعی برای فرار از «فناوری زدگی»

  • کد خبر: ۷۳۰۱۸
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
یک راه حل طبیعی برای فرار از «فناوری زدگی»
ژاپنی‌ها برای مقابله با فرسودگی ناشی از انفجار تکنولوژیک (تکنولوژی‌زدگی)، راه‌حل «تطهیر در جنگل» را پیشنهاد دادند.

ریحانه صادقی | شهرآرانیوز؛ Shinrin-yoku یا «تطهیر در جنگل» نوعی فعالیت فیزیولوژیک و روان‌شناختی مفرح است که در دهه ۱۹۸۰ در ژاپن برای اولین بار به آن اشاره شد. توجه به این مفهوم به‌طور گسترده با دو هدف آغاز شد: ارائه یک راه‌حل طبیعی و مبتنی بر محیط زیست برای مقابله با فرسودگی ناشی از انفجار تکنولوژیک (تکنولوژی‌زدگی) و ترغیب شهروندان ژاپن به برقراری ارتباط دوباره با طبیعت و حفاظت از جنگل‌های کشور.

مردم ژاپن به‌سرعت و با آغوش باز پذیرای این گونه جدید طبیعت درمانی شدند. در دهه ۱۹۹۰، محققان به تحقیق و پژوهش درباره فواید فیزیولوژیک تطهیر در جنگل مشغول شدند، تا بتوانند با ارائه شواهد علمی برای آنچه ما همیشه از اعماق قلب می‌دانستیم اسناد فراهم کنند؛ اینکه غوطه‌ور شدن در طبیعت و وقت گذراندن در آن برای ما خوب است. اگرچه امروزه ژاپن را خالق اصطلاح Shinrin-yoku می‌دانیم، مفهومی که در پس این اصطلاح قرار دارد به هیچ عنوان چیز بدیعی نیست. در واقع، بسیاری از فرهنگ‌های جهان بر اهمیت طبیعت و حضور در آن برای سلامت انسان تأکید داشته‌اند.

تطهیر در جنگل یک فعالیت سخت و پیچیده مختص خوره‌های حیات وحش نیست؛ هر کسی می‌تواند به‌راحتی به طبیعت برود و آگاهانه با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند، البته می‌توان برای داشتن تجربه‌ای بهتر، با یک راهنمای آموزش‌دیده تن به جنگل زد و ۲ یا ۳ ساعتی را به یک گردش آرامش‌بخش و ژرف طبیعت‌درمانی گذراند. در بسیاری از جا‌های جهان تور‌های این‌چنینی برای علاقه‌مندان وجود دارند.

در ژاپن نیز که مهد این Shinrin-yoku است، مراکز بسیاری برای تجربه آن وجود دارند که تور‌های سازمان‌یافته‌ای متناسب با نیاز‌های گروه‌های مختلف علاقه‌مند ترتیب می‌دهند. در این تورها، علاقه‌مندان به همراه یک راهنما یا درمانگر به دل طبیعت می‌روند و می‌آموزند چطور توقف کنند و از طبیعت اطرافشان لذت ببرند. حتی شاید در پایان روز یک مراسم چای ژاپنی هم برگزار شود و شرکت‌کنندگان در این راه‌پیمایی درمانی با آرامشی تازه‌یافته و خرسند روانه خانه‌هایشان شوند.

جنگل درمانی
البته اگر مسافر ژاپن هستید، خوب است بدانید که ناچاربه استفاده از این تور‌ها نیستید. به‌تنهایی و بدون هزینه نیز می‌شود تن به جنگل زد. ژاپن پارک‌های ملی بسیاری دارد که انتخاب‌های بی‌نظیری برای افراد علاقه‌مند هستند و می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز‌های افراد با سلیقه‌های متفاوت باشند.

برای افرادی که به پیاده‌روی و راه‌پیمایی علاقه دارند، رشته‌کوه‌های «آلپ ژاپن» بهترین گزینه خواهد بود. کسانی هم که می‌خواهند تجربه‌ای عمیق‌تر و روحانی‌تر داشته باشند می‌توانند به شبه‌جزیره کی در جنوب اوساکا بروند و در جنگل‌های مقدس پارک ملی یوشینو‌ـ‌کومانو تفرج کنند. اگر هم خیلی اهل فیلم و انیمه هستید شاید گشت زدن در پارک ملی یاکوشیما در جنوب برای شما خالی از لطف نباشد، جایی که الهام‌بخش بصری ساخت «شاهزاده مونونوکه» هایائو میازاکی بزرگ بوده است.

منابع:
https://www.nationalgeographic.com
https://www.japan.travel

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->